>
הגעת לראיון בזמן, לפי התיאור, המשרה מתאימה לך בצורה מושלמת וממבט אחד במקום אתה מסיק כי זוהי העבודה בשבילך. אם כן, מה כבר יכול להשתבש?
ובכן, הרבה דברים…
כולם עושים טעויות. אך, אם לשפוט לפני דברי המראיינים, מחפשי עבודה למשרות במקצועות טכניים מועדים למספר טעויות – ראיון נפוצות. כדי להימנע מהן, עליך לדעת מהן. לפניך עשר מהנפוצות ביותר.
הופעה שלך
בעלי מקצועות טכניים נוטים להתלבש "מהמותניים ומעלה" הם לובשים מכנסי חאקי מקומטים ונעליים בעלות סוליות עור ולא מצוחצחות – מה שלא בדיוק מקנה להם את התדמית אותה הם צריכים להקרין כאשר מגיעים לראיון.
הימים בהם מועמדותך לא הייתה נשקלת עקב לבוש שמרני מדי עברו מן העולם.
יהירות במקום ביטחון עצמי
בעלי מקצועות טכניים רבים משדרים תחושת יהירות בראיונות. בעלי מקצועות טכניים רבים הם אנשים מוכשרים מאוד אך מה שהם מקרינים הוא יהירות.
הדבר הרצוי הוא בטחון עצמי, לא יהירות. מעסיקים יראו ביהירות כסימן לכך שהמועמד אינו יכול "לעבוד בקבוצת אנשים". יהירות -out , ביטחון עצמי – in .
הדגשת יתר של כישורים
לתעודות- הסמכה ולתעודות אחרות יש חשיבות רבה, כמו גם לידע הטכני / מקצועי שלך, אך זכור: אתה נמצא שם כדי לשרת את צרכי הארגון ולא כדי להתרכז ברכיב זה או אחר למען הטכנולוגיה הטהורה בלבד. אתה רוצה ליצור רושם שיש בך יותר מאשר צרוף כל הכישורים שלך.
לפעמים בעלי מקצועות הטכניים פשוט מדגישים את הכישורים שלהם יותר מדי, הם לא מבינים מדוע דבר זה אינו מבטיח להם מיידית את המשרה אותה הם מבקשים. הם נכנעים לתסכול, ומי שמראיין אותם מבחין בכך.
אי-תקשור
מראיינים מעדיפים הרבה פעמים לשאול שאלות פתוחות, אך בעלי מקצועות טכניים מרבים להשיב תשובות קצרות מדי, כשהם אינם מפרטים מספיק או שאינם מפגינים את כישורי-התקשורת שלהם.
עליך לראות בכול שאלה נקודת מוצא לשיחה. תשובה כמו "כן" פשוט אינו התשובה המתאימה לשאלה: "האם עבדת עם שפת C++?". מועמדים צריכים לראות בשאלות הזדמנויות לשוחח על התועלת שהם יביאו לחברה ובכך ליצור עניין אצל המראיינים.
אנשים אשר אינם מוכנים לתקשר עם אנשים אחרים יתקשו לעבוד בצוות – כמו חוק אצל המראיינים.
להגיע בלתי-מוכן
עם כל המידע הזמין שקיים, אין כל תרוץ לאדם להגיע בלתי-מוכן לראיון. להיות בעלת ידע שטחי על החברה בה את/ה מעוניין/ת להתקבל לעבודה אינה הכנה מספקת , אתה צריך לבצע מחקר מעמיק על החברה ועל התחום בו היא עוסקת, ובראיון לומר מה אתה יכול לתת לחברה ובכך להוכיח ידע, רצינות ומחויבות לחברה.
חוסר עניין
מועמדים לפעמים מפגינים חוסר עניין בכך שאינם שואלים על התחום בו החברה עוסקת, על המתחרים שלה או על "הבעיות העסקיות העיקריות" עמן החברה צריכה להתמודד.
זה בא לידי ביטוי, לעיתים קרובות למדי, כאשר המועמד נשאל אם יש לו שאלות כלשהן. לעולם אל תאמר "לא". זה משדר חוסר עניין, או שהגעת בלתי מוכן לראיון. נסה להתעניין נסה לשאול שאלות רלוונטיות מ"המחקר " שביצעת לפני הראיון.
להיות להוט יתר-על-המידה להטבות
שאלות בדבר מקומות-חניה, ימי-מחלה, משקאות קלים הניתנים חינם לעובדים, ארוחות, ביגוד ועל הטבות ותנאי-עבודה אחרים יש לשמור ולהציגן לנציג משאבי האנוש, רצוי להציגן לאחר קבלת הצעת העבודה. הישמר משאלות בסגנון 'מה אני מקבל.
בלתי-רשמי יתר על המידה
ראיונות יכולים להיות רשמיים למדי. את הטון צריך לקבוע המראיין, לא המועמד. בעלי מקצועות טכניים נוטים להיות בלתי-רשמיים במידת מה בראיונות, מין זלזול שלא מובן. זה עלול ליצור רושם של חוסר רצינות, או אפילו חוסר עניין בעבודה.
שלילי יתר על המידה
בעלי מקצועות טכניים מסוימים שעדין דואגים בשל ימים קשים שעברו עליהם – חברת סטארט-אפ שנכשלה, פיטורים עקב צמצומים, ימים רבים שלא עבדו וכדומה. עשויים לטעות ולראות ביחסו הידידותי של המראיין הזמנה לספר לו על מה שעבר עליהם. שלהתמקד בסיפורים כיצד "עסקיו ירדו" או "איך הוא חי לפני מספר שנים" אינו דבר שצריך לעשותו בראיון. מועמדים מתייחסים לראיון כאל פגישה עם פסיכולוג, והם אפילו אינם מודעים לכך.
לא להצליח לסגור
בעלי מקצועות טכניים הרבה פעמים אינם מצליחים לסגור את הראיון כמו שצריך. במקום להדגיש עד כמה הם ישמחו להצטרף לחברה או לשאול מהו השלב הבא בתהליך הקבלה, הם פשוט נותנים לראיון "להתפוגג". בעלי מקצועות טכניים אינם מבצעים סגירה לראיון כנדרש. בעלי מקצועות טכניים אינם מוכרים טוב את עצמם. חייבים לשים דגש בסיום הראיון ולהשאיר פתח להתקשרות נוספת. לדוגמא שאל על השלבים הבאים. ותסכם את הראיון בדברים כגון: "עכשיו אני בטוח/יודע שעם הניסיון המקצועי שלי אוכל לתרום רבות לפרויקט ואשמח לפרט יותר בפגישה עם מנהל הפרויקט.