אל תדבר יותר מדי

>

מתת הדברת יכולה להפוך לקללה במהלך ראיון. אתה יכול לגרום לעצמך להפסיד את העבודה רק על ידי כך שתרבה בדברים.

"את הכתוב אפשר למחוק, אך את הנאמר אין להשיב".

הוראציוס

חשוב לזכור כי מראיינים הם רק בני אדם, ותשומת הלב שלהם נוטה לרדת ככול שאתה ממשיך לדבר. הבנת עניין זה במלואו היא קריטית לתקשורת יעילה במהלך הראיון. כאשר מראיין מבקש ממך לספר על עצמך התשובה שלך צריכה לארוך פחות משתי דקות,.מדוע?

ובכן תשומת ליבו של המראיין תהיה נתונה לך למשך כ-120 שניות בלבד.

טווח תשומת הלב של המראיין הממוצע
נראה בערך ככה:

  • כאשר אתה מתחיל לדבר, המראיין מאזין בתשומת לב כמעט מלאה.
  • לאחר כ-10 שניות הוא מתחיל להיות מרוכז פחות בדבריך.
  • לאחר כ-30 שניות הוא מתחיל להביט בשפת גופך ופחות בדבריך.
  • לאחר כ-60 שניות מחשבותיו מתחילות לנדוד, והוא מקדיש לך פחות ממחצית מתשומת הלב שלו. הוא מתחיל להציג לך שאלות בנוגע לתשובתך, או מתחיל לנסח בראשו את שאלתו הבאה.
  • לאחר שדיברת במשך כ-120 שניות ללא הפרעות, המראיין כמעט שאינו מאזין לך כלל.

כמעט שלא ניתן להסיק מהי רמת תשומת הלב של המראיין, בגלל שרובם מתורגלים להניד בראשם ולומר "הממממ", "כן", "אההה" וכ"ו בעודם מביטים בך, כל זה במאמץ להסוות את העובדה שמחשבותיהם נודדות. ככול שתאריך לדבר ללא הפרעה, קטנה תשומת הלב שאתה מקבל מבן שיחך. לכן, כאשר אתה נותן תשובה ארוכה אשר מובילה למסקנה רבת חשיבות, לרוב המראיין כבר אינו מאזין לך כאשר אתה מגיע לעיקר. זה חשוב במיוחד כאשר אתה מגיב לבקשתו של המראיין לספר לו אודות עצמך, מאחר ויש גבול למה שאתה יכול לומר בנושא, ואתה לא יודע על איזה חלק מהרקע שלך המראיין מעוניין ללמוד יותר מכול.

לשאלות שלך יש חשיבות מכרעת

לקראת סוף התשובה שלך, חשוב מאוד לשמור על מעורבותו של המראיין באמצעות הצגת שאלות.

מראיינים מנוסים ישאלו שאלות בנוגע להתנהגותך באירועים מסוימים, ויבקשו ממך להביא דוגמאות ספציפיות מניסיון החיים שלך. במצבים כאלה התשובה שלך יכולה בקלות לקחת הרבה יותר מ-90 שניות. במקרים כאלה שלב בתשובתך שאלות כגון: "האם זוהי רמת הפירוט בה אתה מעוניין?" או "האם זוהי סוג הדוגמא בה אתה מעוניין?". גישה זו מסייעת לעורר מחדש את ענינו של המאזין שלך, ומקדמת תקשורת דו-כיוונית.

הדבר שמרשים מראיינים ביותר הוא השאלות שלך, כך הוא לומד עליך, כך הוא מנסה להכיר אותך יותר. מכול ניסיונות שיווק עצמי אחרים. "הדבר שבאמת מאכזב מראיינים הוא כאשר בסוף הראיון המראיין שואל את המרואיין: האם יש לך שאלות כלשהן אלי? והמרואיין עונה: לא, אני חושב שענית על כל השאלות שלי ובכך העניין מסתיים. זה פשוט מאוד מתסכל.

הצגת שאלות למראיין יכולה לתת לך גם יתרון אסטרטגי. אנשים מאוד אוהבים לדבר על עצמם. כך שאם אתה כמועמד יכול לגרום למראיינים לדבר על עצמם, זה נותן לך יתרון.

מטרותיך בראיון הן להבטיח כי אתה מובן ולהציג את הכישרונות שלך בצורה הטובה ביותר האפשרית. יצירת תקשורת דו-כיוונית עם המראיין על ידי הצגת שאלות עוזרת לך להבטיח כי הם מקשיבים לך בזמן שאתה משיב על שאלותיהם.

 

שליחת קורות חיים





שליחת קורות חיים

לא כל המשרות שלנו מופיעות באתר אז שלח/י קורות חיים ואנו נחזור אליך בהקדם – מה איכפת לכם? מקסימום, תקבלו הצעה טובה לעבודה.


* שדה חובה