חרדת בחינות הדרכים להתמודדות עם בעיה זו

>

כולנו חווינו פעם אחת לפחות בחיינו חרדת בחינות. מי מאתנו לא ישב במבחן מזיע, לחוץ כולו מנסה להיזכר בנוסחה פשוטה ששינן יום קודם אך ללא הצלחה?

התשובה היא: ישנם כאלו שבמשך השנים מסתגלים ללחץ הבחינה והחרדה אצלם פוחתת ונעלמת וישנם כאלה שסוחבים את החרדה לאורך כל שנות לימודיהם. מה לעשות שבכל שלב בחיים אנו נבחנים – במבחן כזה או אחר.

אנו ניתן לכם שיטות שעשויות לסלק את החרדה ע" טכניקות מסוימות להתמודדות עם הבחינות.

  1. דע את עצמך, את יכולותיך והפנם זאת

לכל אדם סגנון אישי בלמידה ובהבנה. למידה נכונה היא גורם חשוב, ההקשבה, הרצון ללמוד, היכולת שלך לתקשר עם אנשים במקום לימודיך, הכרת התוכן, הכרת השפה – אם אתה בארץ אחרת, או לחילופין הכרת השפה המיוחדת של התחום ובניית יכולת אישית בתחום היא הבסיס. שלב נוסף הוא הכרת הטכניקות של בניית תשובה נכונה, יכולת ניסוח, בהירות, ריכוז ומיקוד בעיקר ולא בטפל הם הנדבך האחרון של הלמידה. עם זאת, ההכנה לבחינה אף היא חשובה: האם לסכם את החומר? האם "למרקר" את החומר? האם ללמוד לבד או עם חברים? האם לשנן וללמוד בע"פ או לנסות להבין ולתפוס את התמונה הכללית? כל אדם חייב להתחבר לסגנונו האישי ולא לאמץ ולחקות סגנון של אחרים שאינו בהכרח מתאים לו. המודעות לעצמך היא קריטית וחשובה.

  1. מודעות לבחינה

מודעות לבחינה ולדרישותיה הספציפיות יש צורך לנסות ולהשיג השגת מידע על הבחינה. מכיוון ויש רבה להכרת הבחינה, המבנה שלה, תוכנה, אופן ניסוח השאלות, הדגשים המיוחדים והאם לבחינה יש דרישות מיוחדות, האם הבחינה מוגבלת בזמן ואם כן מהי חלוקת הזמן הנכונה. מעבר לכך, יש להתמקד בעיקר והבחנתו מהטפל, כיצד כותבים תשובה לשאלה, מהי תשובה נכונה ומה הדרישות בכתיבתה – כל מבחן והמאפיין שלו.

  1. רוגע והרפית הגוף

טכניקה טובה לא פחות מכדורי הרגעה, מאלכוהול (ובארצות מסוימות מסמים). הרפיה זו מונעת את המתח באופן רצוי. למידת הדרך לעשות זאת מונעת מתח שרירים המתלווה לתחושות מצוקה, חשש, לחץ או חרדה ומקלה על אי הנעימות הגופנית שבמצבים אלה. כאשר אדם לחוץ, הגוף מגיב בהתאם והתוצאות הן מתח בשרירים, נשיכת שפתיים, כאבי גב, ראש ועוד. תחושות עצבנות אלה מביאות את חלקנו  לצרוך תכשירי הרגעה, אלכוהול ותרופות סבתא. יש דרכים נוספות להקל על המתח השרירי – להרגיע ולהרפות את שרירינו. ההקלה על הגוף מתחילה כמעט מיד עם תרגול הקטנת המתח ותוך פרק זמן של 5 עד 10 דקות הגוף נרגע באופן עמוק. יש לתרגל זאת כמה פעמים וליישם בתקופת החרדות – תרגול פעם ביום במשך כמה שבועות שלפני המבחנים יביאו למיומנות גבוהה ולהצלחה בזמן אמת. ניתן לנסות זאת גם לאחר יום מפרך בעבודה, לאחר הלימודים או בכלל ולא רק לצורך הפחתת הסימפטומים של חרדת הבחינות. ישנם כאלה אף עושים זאת בזוגות.

  1. קצת רוחניות ומדיטציה

זו טכניקה פשוטה ונוחה, קלה ללמידה ויש בה תועלת עצומה, נעימה ואף תורמת לזוגיות ועוזרת להפחתת מתחים. למידתה של טכניקה זו לוקחת כמספר שעות והאימון היומי הוא בן 20 ל 30 דקות. על פי הספרות, המתאמן יתחיל להרגיש תוך פרק זמן קצר בשינויים רבי עוצמה בחייו. במדיטציה ורוחניות יש למילים פחות משמעות וחשיבות לעומת ההכרה ב "אני האמיתי" או ה"אני הממשי" שלו. נעשים פתוחים יותר להתנסויות הפנימיות ולסביבה כולה. לכל סוגי המדיטציה נושא מרכזי אחד: בזמן האימון האדם ממקד את תשומת הלב שלו במשהו ועקב כך מתרחק ומתנתק מעולם החיצוני.

  1. ספורט ואכילה נכונה

יש תועלת רבה בתרגול גופני באופן סדיר לצורך ערנות, ריכוז ורגיעה. חיזוק הגוף מאפשר התמודדות קלה יותר עם מצבים של לחץ ומתח. ידוע כי אנשים שלא מתאמנים נוטים לחלות יותר ומצד שני מדווחים אנשים שהחלו להתאמן על תחושה טובה יותר מאז שהחלו להתאמן באופן סדיר- יותר ערניים, מרוכזים וחדים. המחקרים מראים כי אנשים המתאמנים באופן סדיר נוטים להיות בריאים יותר, מטפלים בבעיות טוב יותר, ישנים טוב יותר, מרגישים טוב, יותר אופטימיים ויש להם תדמית חיובית בעיני עצמם וכך זה גם מקרין לסובבים אותם.

לא נכנס לכל סוגי האימון הקיימים חדר כושר- לכוח, ריצה – לסיבולת לב ראה ולשאלה כמה זה "מספיק" או כמה זה "סביר"  כל אחד לפי יכולתו. ההמלצה שלי היא להתאמן באופן קבוע כמה פעמים בשבוע ולזכור כי הדבר דורש כוח רצון.

  1. שחרור לחץ זהו הסוד

השילוב הרצוי הוא: למידה נכונה, הכרת הבחינה הספציפית, מודעות עצמית, הכרת היכולת וגיבוש כלים נוספים להקלה על החרדה והמצוקה – זה המפתח להצלחה בבחינה.

 

שליחת קורות חיים





שליחת קורות חיים

לא כל המשרות שלנו מופיעות באתר אז שלח/י קורות חיים ואנו נחזור אליך בהקדם – מה איכפת לכם? מקסימום, תקבלו הצעה טובה לעבודה.


* שדה חובה